Trio Mót


TRIO MóT

Hilde Skomedal, Anna Carlsen og Henrikke G. Rynning Barokkcello trio


Vi er tre norske cellister som har hatt hver vår reise med instrumentet vårt, ut i Europa og etter hvert også tilbake i tid. Vi har tydeligvis hatt noe til felles, for vi fant alle på et eller annet tidspunkt veien til Genève, hvor vi studerte hos den franske barokkcellisten Bruno Cocset. Hilde bor fortsatt i Sveits, mens Henrikke og Anna har flyttet tilbake til Norge. Og midt i travle karrierer ble lysten til å gjøre noe sammen vekket. Med bare oss på scenen har vi muligheten til å sette celloen i fokus, og samtidig ta dere med på en personlig reise med instrumentet vårt. Vi tar dere med til der det begynte, på slutten av 1600-tallet. Dette vidunderlige nye instrumentet som både var bass og solist på én gang inspirerte de største komponistene til å skrive virtuos og uttrykksfull musikk. Barokkcelloens natur og musikkens rolle i barokken gir rom for å utforske et uttrykk som våger å være mer enn bare «vakkert». Strengene, som er av tarm, gir en myk, men samtidig rik og kraftfull klang med mye overtoner. Buen er bygget for å få musikken til å snakke og danse. I denne epoken er bassen avgjørende både for den rytmiske driven og «affekten», et ord som beskriver noe dypere enn bare stemningen. Med tre cellister byttes rollene stadig. Tre solister som også bærer hverandres stemmer.


Anna Carlsen er utdannet ved Haute Ecole de Musique de Genève og Birmingham Conservatoire (2001-2007) som utøvende cellist og pedagog og har diplomeksamen i barokkcello og tidligmusikkfag fra Haute Ecole de musique de Genève (2007-2010) der hun studerte barokkcello med Bruno Cocset. Hun er aktiv som barokkcellist med erfaring fra ensembler som European Union Baroque Orchestra og Orchestra og the Age of Enlightenment i London. Hun er fast medlem av Barokkanerne og blir regelmessig invitert som kontinuospiller og kammermusiker i ensembler som for eksempel JSB- Ensemble Oslo, Oslo Barokkorkester, Christian IV Consort, Nivalis Barokk og Oslo 415. Hun har medvirket i flere CD-innspillinger, bl.a. H-moll messen i 2008 med Ensemble Vocale de Lausanne og Michel Corboz, og i 2020 medvirket hun i urfremførelsen og CD-innspillingen med LAWO av «Vintersong» av Knut Vaage i ensemble Freithoff. Hun har medvirket i blant andre Rougemont La Folia Festival, Fartein Valen-festivalen, Johan Halvorsen Musikkfest, Bodø Internasjonale orgelfestival og Oslo Kammermusikkfestival. Anna underviser i cello i kulturskolene i Lier og Drammen.


Hilde Skomedal har studert i Oslo ved Barratt Due Musikkinstitutt og ved Haute Ecole de Musique de Lausanne. Hun avsluttet i 2013 en master i barokkcello med Bruno Cocset ved Haute Ecole de Musique de Genève. Hun er bosatt i Lausanne og jobber jevnlig med barokkorkestrene i regionen, og er aktiv i Sveits og nabolandene med tidligmusikkgruppene Ensemble Watteau og Hortus Amoris. Møtet med koreografen Béatrice Massin i 2012 vekket Hildes interesse for den nære forbindelsen mellom musikk og bevegelse i barokkdansen, bragt videre i forestillingen «Untold» med samtidsdanskompaniet 3Art3 Company. Sammen med komponisten Kevin Juillerat og pianisten Lucas Buclin, stod hun bak samtidsmusikkproduksjonen «Science Fiction Lieder» i sesongen 2015/2016, med konserter i Sveits, England og Skottland, og dessuten en opptreden under Litteraturfestivalen i Stavanger. Hilde medvirker på Øystein Sevåg og Benedicte Torgets prisbelønte plate «Karin Boye Sånger» fra 2014 og samarbeider ofte med de to jazzmusikerne. Sammen med sin mangeårige partner, pianisten Yuka Munehisa, turnerer hun i Sveits, Norge og Japan.


Henrikke G. Rynning er født i Stavanger i 1981. Etter fullførte cellostudier ved Barratt Due musikkinstitutt i Oslo tok hun bachelor- og mastergrad i barokkcello ved konservatoriene i Haag og Amsterdam, etterfulgt av mastergrad i gambe ved konservatoriet i Genève. Etter 17 år utenlands har hun flyttet tilbake til Norge, med base i Risør og Oslo. Henrikke er aktiv både som cellist og gambist, og samarbeider jevnlig med flere anerkjente europeiske ensembler. Hun har spilt med ledende internasjonale barokkstjerner som Rolf Lislevand, Emma Kirkby og Guido Balestracci, og deltatt på en rekke tidligmusikk- og kammermusikkfestivaler. Hun er en av grunnleggerne av Ensemble Sopra il Basso, som ble valgt som Young Artist Ensemble in residence ved det europeiske kultursenteret i Ambronay, Frankrike, og ved Riga tidligmusikksenter i Latvia. I Norge spiller hun med bl.a. Barokkanerne, Nivalis Barokk, Oslo Circles, Christian IV Consort, Bergen Barokk og Stavanger Barokk, og har deltatt på en rekke konserter ved konsertserien Barokke onsdager på Oslo Ladegård. I 2019 var hun invitert som solist under Vivarte kammermusikkfestival i Moskva i forbindelse med en Munch-utstilling ved Tretyakov- galleriet.


Hun har vært engasjert til flere produksjoner ved Den Norske Opera & Ballett i Oslo, og ved Opéra Garnier i Paris, operaene i Amsterdam, Genève og Versailles, samt i Carnegie Hall med Ensemble Cappella Mediterranea. Hun har deltatt i innspillinger for plateselskapene Alpha, Ricercar, Ambronay Editions og LAWO Classics.